Радно тело за инклузивно образовање на територији Града Суботица образовано је на основу члана 4. Решења Градског већа Града Суботице, бр. III-40-5/2024, од 22.03.2024. године. Образовано је као интерсекторско тело, у циљу праћења, планирања, координирања и имплементације инклузивног образовања у локалној заједници и унапређења локалних политика у области инклузивног образовања. Надаље, оно је стално стручно-саветодавно тело Градског већа Града Суботице.
Радно тело чине укупно 12 чланова које именује и разрешава Градско веће Града Суботица.
Рад Радног тела до 26.09.2024. године координирала је Гордана Видаковић, шеф службе за борачко-инвалидску заштиту и друштвену бригу о деци унутар Секретаријата за друштвене делатности, а од наведеног датума одређено је да координацију преузме Леонард Салаи, заменик секретара Секретаријата за друштвене делатности Градске управе.
Такође, у току године је извршена замена једног члана овог тела: уместо Миланке Костић, именован је Ненад Остојић, након његовог именовања за члана Градског већа за област образовања.
Током 2024. године Радно тело се састајало 4 пута: 22.04., 16.05., 28.11. и 20.12.2024. године, респективно, као што је то предвиђено његовим Пословником.
На Првој седници Радног тела, након упознавања са члановима тела, усвојен је Пословник о раду тела. Затим је представљен пројекат „Не напуштај школу“ који се реализује у склопу пројекта „Учимо сви заједно“. Сугерисано је да се изврши мапирање ресурса и капацитета ИО у локалној заједници. Наглашено је да је потребно одржавати сарадњу између институција како би се информације из њихових надлежности на транспарентан начин могле размењивати унутар чинилаца система.
На Другој седници Радног тела, презентована је мапа ресурса и потреба за унапређење инклузивног образовања у локалној заједници и разматрани су појединачни програми и мере у јединици локалне самоуправе. Било је речи и о процени приоритета у развоју за корисничку групу деце са сметњама у развоју и инвалидитетом и сиромашну децу.
На Трећој седници Радног тела представљени су резултати завршеног пројекта „Не напуштај школу“ у склопу кровног пројекта „Учимо сви заједно“. Представљен је Акциони план за инклузивно образовање – мере, циљеви и активности акционог плана. Пренет је закључак УНИЦЕФ Србија да Интерресорна комисија Града у законски дискутабилној мери својим мишљењем одлаже полазак у школу, са напоменом да се одлагање сведе на минимално. Присутни чланови су изнели свој став у вези наведеног и закључили да би било неопходно организовати састанак са Интерресорном комисијом у циљу усаглашавања са постављеним захтевима. Чланови тела су се, надаље, бавили питањем утицаја рада на развоју деце у раном узрасту на њихов каснији развој. Закључено је да је неопходан већи број запослених стручних радника у установама који се баве раним развојем детета јер тренутачни број не задовољава потребе. Чланови Радне групе су обавештени о томе да деца у установи „Наша радост“ имају обезбеђену дефектолошку подршку.
На Четвртој седници Радног тела размотрене су актуелности везано за реализацију дорађеног Акционог плана за инклузивно образовање. Дат је предлог да се у оквиру радног тела формирају подгрупе које би чинили његови чланови, а у зависности од области струке и посебних афинитета. Истакнуто је да би Акциони план могао помоћи у решавању појединачних случајева код деце са посебним потребама која нису укључена у образовни систем, као што је то случај са децом у месној заједници Чантавир. Такође је наглашено да је неопходно да школе буду отворене према заједници, како би установе образовања у вертикално постављеној хијерархијској структури на транспарентан начин користиле информације о проблемима укључивања деце са сметњама у развоју односно оне са посебним потребама у образовни систем. Ресурсни центар за инклузивно образовање (ОИСШ „Др Светомир Бојанин“) је обавио истраживање о ставовима о инклузивном образовању међу запосленима у систему образовања, приликом чега је анкетирано 350 учитеља, наставника и васпитача, и истакнут је значај добијених резултата за даљи рад, о чему је обавештено тело. Најављено је да ће у наредном периоду Ресурсни центар израдити стратегију подршке за запослене у образовању, како би се отклонили присутни проблеми.
Подносиоц извештаја:
мр Леонард Салаи
Координатор Радног тела