Спомен чесма је подигнута 1912. године у част завршетка изградње низа објеката у граду и на Палићу, по пројекту познатих мађарских архитеката Марцела Комора и Дежеа Јакаба.
Спомен чесма је изведена по најскромнијем идејном решењу, у али најуспешније уклопљеном у ново формирани амбијент шеталишта испред Велике терасе и Музичког павиљона, који габаритом и стислим одликама даје ударни акценат алеје до саме обале језера. У ове сврхе град је обезбедио 3000 круна, те је као најповољнији извођач, радове извела каменорезачка радионица “Марвањипар“ из Суботице, од кречњака.
По жељи тадашњег градоначелника Кароља Бироа, Спомен чесма је изведена од два базена, спољашњи засађен цвећем, и унутрашњи, више у који тече вода из скулптура сома, дивље патке и лиске. Скулптуре су постављене на централни монолит, пратећи пролисну основу базена, ослоњени на кружен полустубове са флоралним полукапителима. У међупростору су нише са текстом историјата Палића. Првобитно су ту били стихови познатог мађарског песника Дежеа Костолањија. У међурату је текст измењен, и сада је истоветан на ћириличном, латиничном и мађарском писму, о историјату Палића. Изнад ниша су исклесане као и скулптуре, у високом рељефу, главе девојака са расплетеним увојцима, а цео монолит је оперважен сецесијском орнаментиком. На врх монолита је постављена ваза, заобљене профилације као базени.
Шездесетих година ова спомен чесма је била извештена на локацију испред Женског купатила, а на место ње је постављена скулпутра “Крила“ рад вајарке Ане Бешлић.
Године 1981. Међуопштински завод за заштиту споменика културе, Суботица, је извршио премештање Спомен чесме, на првобитну локацију, а скулптура “Крила“, је постављена на чело полуоствра. Том приликом је изведена нова водоводна инсталација, као и реконструкција глава птица у вештачком камену са затвореним кљуновима због природе материјала. Услед учесталих ломљења главе птица су више пута обнављане.
Завод је 1995. године извео поновну рестаурацију, са изменом материјала за скулптуре (бронза као најадекваније решење за форму скулптуре у високом рељефу и самих глава птица, док је риба цело време остала неоштећена). Фрагменти, скулптуре са рељефном подлогом су демонтирани, а саме скулптуре су у аутентичном облику преведене у бронзу. Овог пута природа материјала је дозвољавала да се главе птица реконструишу са отвореним кљуновима. На саму камену позадину са сецесијском орнаментиком су монтиране бронзане скулптуре, на којима је задржана текстура камена и прилагођена новом материјалу. Мања оштећења на главама девојака су рестаурирана, а комплетна површина очишћена од наслага каменца, док је исправна водоводна инсталација сачувана, са изворним млазницима кроз отворене кљунове птица и уста рибе.
Измена материјала за скулптуре је допринела да се сачува аутентичност, и да нова ликовна и естетска вредност, а сама Спомен чесма заштити од механичких оштећења.